Aps gruppeleder Andreas Halse (Ap) under pressekonferansen i Oslo rådhus etter Arbeiderpartiets møte om Fornebubanen mandag. Foto: Annika Byrde / NTB
Aps gruppeleder Andreas Halse (Ap) under pressekonferansen i Oslo rådhus etter Arbeiderpartiets møte om Fornebubanen mandag.

Ap-optimisme for Fornebubanen: – Tror det er mulig å løse dette

Dagen etter at Arbeiderpartiet i Oslo hamret ned seks krav for å fullføre Fornebubanen, tror gruppelederen at floken kan løse seg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg velger å være optimist for at det blir bane, sier Aps gruppeleder i Oslo bystyre Andreas Halse til NTB.

Mandag vedtok Arbeiderpartiet i Oslo seks krav som må oppfylles for at de skal gå videre med byggingen av T-banen mellom Fornebu og Majorstuen. Flere av kravene går ut på at nabofylket Viken skal legge mer penger på bordet.

– Jeg tror det er mulig å løse dette. Men så må Viken bestemme seg for hvor mye de ønsker seg denne banen, sier Halse.

Fornebubanen er allerede under bygging, men en kostnadssprekk på 4,5 milliarder kroner har fått flere politikere til å vurdere å stenge ned prosjektet.

– Skal snakke sammen

Halse sier at de nå jobber videre med å konkretisere punktene de vedtok mandag, og at de deretter vil snakke med Viken.

– Vi kommer jo til å snakke sammen. Men så ser jeg at de har sagt at de synes dette er krevende, sier han.

Hun understreker at ballen nå er spilt 100 prosent over på Vikens banehalvdel, som nå skal ta stilling til kravene.

– Men hvis du leser hvordan kravene er utformet, så ser du at det går an å løse dem på forskjellige måter. Det må vi gå gjennom.

Han vedgår at de også ønsker mer statlig støtte, selv om dette ikke er nevnt spesifikt i kravene.

– Ja, for så vidt. Staten bør definitivt innfri den formuleringen de har i Hurdalsplattformen, og gi 70 prosent støtte. Samtidig har jo staten gjennom endringen i bompengeavtalen frigjort cirka 2 milliarder kroner. Så jeg ser på dette som et problem avtalepartene først og fremst må løse selv.

– Videre prosess med Viken

Både Arbeiderpartiet og SV i Oslo hadde skjebnemøter om Fornebubanen mandag kveld. I SV vedtok bystyregruppen at de vil i nye forhandlinger med Viken.

– Målet må være større trygghet for at Oslos prioriteringer blir ivaretatt og en mer rettferdig byrdefordeling mellom Oslo og Viken, samtidig som Fornebubanen kan gjennomføres, heter det i SVs vedtak.

SVs gruppeleder i Oslo, Ola Wolff Elvevold, har ikke så mye å si om veien videre.

– Ikke all verden. Nå snakker byrådspartiene sammen om hvordan vi tar videre en prosess med Viken.

Rødt sa mandag nei til Fornebubanen, men sier til tirsdag til Avisa Oslo at de støtter Arbeiderpartiets nye krav.

MDG har også uttalt at de synes kravene er rimelige. Dermed ligger det an til flertall i bystyret for å stille seg bak kravene.

Viken: – Må bruke tid

Foreløpig er det ikke avtalt noen forhandlingsmøter mellom Oslo og Viken.

Fylkesråd for finans og administrasjon i Viken, Edvin Søvik (Ap), gjentar budskapet om at de synes situasjonen er krevende.

– Vi må bruke litt tid internt i både i fylkesrådet og i Arbeiderpartiet i Viken på hva vi skal gjøre videre nå. Det er en krevende situasjon vi plutselig er satt i, sier han til NTB.

Mandag sa han at de ønsker å komme fram til en løsning, men at det er uaktuelt å reforhandle hovedlinjene i Oslopakke 3, som altså er avtalen mellom Oslo og Viken fra 29. april hvor dagens byrdefordeling ble avtalt.

Seks punkter

Aps krav for Fornebubanen, som ble vedtatt mandag, er som følger:

* I dag står Oslo for 53 prosent av kostnadene. Det mener Arbeiderpartiet må reduseres, og at en mindre andel av bompengene fra Oslo brukes på dette prosjektet.

* Utbyggere må bidra mer. Det er store grunneiere og utbyggere som tjener mye, og kan bidra med mer, mener Ap.

* Fordelingen av utbyggerinntektene må komme både Oslo og Viken til gode.

* Viken må ta et klart større ansvar for fremtidige kostnadsøkninger, utover den prisen som nå er kjent. Risikoen for prisøkninger kan ikke legges på Oslo øst og sør.

* Oslo og Bærum må organisere byutviklingen på en måte som sørger for at grunneierbidrag kommer inn og passasjergrunnlaget blir tilstrekkelig.

* Økt kapasitet på Grorudbanen, gjennom ombyggingen av Majorstua-stasjon, må realiseres innenfor Oslopakke 3-budsjettet

Powered by Labrador CMS