Prosjektleder Steffen Dale i NCC Infrastructure forteller at gamle bakgrunnskart ofte gir feil forståelse av situasjonen etter hvert som anlegget forandrer seg.
Annonse
Oppdatert situasjonskart
– Med droneverktøyet har vi et oppdatert situasjonskart til enhver tid. I tillegg kan vi legge til modeller av det vi skal bygge og se hvor i terrenget det kommer. Da oppdager vi tidlig eventuelle kollisjoner og eventuelle HMS-hensyn vi må ta under utførelsen, sier Dale.
Han sier at dronen at i tillegg til HMD brukes til masseberegning i løpet av anleggsperioden og dokumentasjon for oppgjør.
– Vi bruker også dronen til generell bildedokumentasjon. Vi sparer mye tid på planlegging ved å utarbeide oversiktskart til bruk ute for et mer tidsriktig bilde. Vi prøver å fly én gang i uken med noen få unntak ved langvarig bergensvær. Programmet med ferdig resultat har et enkelt brukergrensesnitt som gjør at for eksempel formenn kan måle og gjøre enkle masseberegninger i det daglige. Man kan f eks planlegge hvor en kran skal stå, eller hvor en lastebil kan snu. Dette gjør det lett å peke ut «problemområder» som kan prioriteres på vernerunder, sier Dale.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Flyr ukentlig
Dale sier at fysiske vernerunder må ikke undervurderes og gjennomføres fast hver 14. dag.
– Synlighet ute på anlegget er fortsatt viktig både for tilstedeværelse og for å se- og oppdage mulige risikoer som ikke så lett sees ovenfra. Video og bilder fra dronen bidrar derimot til at HMS-arbeidet inkluderes i langt større grad i arbeidsplanlegging ettersom at faremomentene blir så synlig i forhold til å forholde seg til en 2D-tegning i planleggingsfasen. Når folk får visualisert tydelig hvordan situasjonen er- og skal bli, så har de lettere for å involvere seg i diskusjonen på hvordan de syntes arbeidene bør utføres på en trygg og effektiv måte, sier Dale.
NCC Infrastructure startet med drone i det små ved anleggsstart, men fra september 2019 ble det faste flyvninger på ukentlig basis. Bildene brukes hver dag, både dagens bilder og fra tidligere byggeperiode.
Bare gode erfaringer
– Vi har kun gode erfaringer. Dette har blitt et godt hjelpemiddel som prosjektet nå nesten ikke klarer seg uten. Det gir oss en helt unik dokumentasjon over lengre tid som vi stadig ser flere og flere muligheter med etter hvert som vi bruker verktøyet. Vi blitt helt avhengig av denne flyvningen på flere anlegg. Det gir en unik oppfølgingsmulighet for blant trafikkomlegginger. Vi får sett trafikkbildet på en annen måte og kan vurdere sikt, skilting og behov for midlertidige omlegginger for både gang- og kjøreveier, sier Dale.
NCC har flere RO3-sertifiserte piloter. På D16 prosjektet i Fyllingsdalen er det stikningsingeniør Ida Skauge Hjelmeland som utfører flyvningene.
– Da pandemien traff oss i mars og vi måtte redusere antallet funksjonærer som jobbet fysisk på anlegget ble dronebildene et sentralt hjelpemiddel for å følge opp- og holde seg a jour med arbeidene, for dem som jobbet hjemmefra.
Berømmer nytenking
Byggherren Bybanen Utbygging berømmer NCC for nytenking innen HMS og risiko.
– Å bruke drone er et verktøy som også gir oss som byggherre en ny innfallsvinkel til å kunne avdekke farer ved komplekse anleggsområder og for å kunne dokumentere tiltak som er utført, sier koordinator Egil John Alvær i Bybanen Utbygging.