Knut Thoresen (til venstre) og Silje Holen i Implenia Norge AS, Are Nilsen fra Toyota Asker & Bærum AS og Ørn Thomsen hos Arctic Trucks, gleder seg til leveringen av de to første Toyota Hiluxene til Implenia Norge AS.
Implenia bygger om Toyota Hilux til elbil
Arctic Trucks skal bygge om Toyota Hilux pickuper til elbiler for Implenia Norge.
Maskinsjef Skandinavia i Implenia Norge AS, Knut Thoresen, sier at det i første omgang er snakk om to biler.
– Toyota Hilux er uten tvil den beste bilen til vårt bruksområde i anleggsprosjektene våre. Vi har testet mange merker, men nå holder vi oss utelukkende til Hilux, sier Thoresen til Byggeindustrien.
Sammen med miljø- og bærekraftsjef Silje Holen i Implenia Norge og næringsselger Are Nilsen hos Toyota Asker & Bærum AS, er han på besøk hos bilombyggingsfirmaet Arctic Trucks i Solbergelva i Buskerud.
Vil være i forkant
– Vi ønsker å være i forkant og sko oss for fremtiden med elektrisk drevne nyttekjøretøy, sier Holen. Toyota-selgeren mener at etterspørselen etter el Hilux vil øke i nærmeste fremtid fordi Implenia Norge viser vei.
– Etter at det blir kjent at Implenia har gått til anskaffelse av to elektrisk drevne Hiluxer, vil nok flere entreprenørselskaper komme etter, sier Nilsen.
Foruten de to bilene Implenia Norge skal ha, skal Arctic Trucks ha to biler selv og bygge om ytterligere fire biler.
– Vi håper vi kan ha de første bilene ferdig i løpet av høsten i år. De skal uansett være klare i løpet av 2020, sier daglig leder Ørn Thomsen i Arctic Trucks.
Til anleggsarbeid
Implenia Norge skal bruke bilene i tunnelarbeid. De to første elektrisk drevne Hiluxene vil bli registrert som anleggsmaskiner, og kan følgelig ikke kjøres på vei.
– Det tar litt lenger tid å få registrert bilene som ordinære kjøretøyer. De skal jo også utelukkende brukes på anlegg, sier Thomsen.
Skiller seg ikke ut
De ombygde Hiluxene vil ikke skille seg utseendemessig fra de vanlige modellene, utenom at batteripakken er plassert oppe på lasteplanet.
– Vi bruker samme foraksel, bakaksel og mellomaksel. Alt av elektriske komponenter byttes, som kjøleanlegg og varmesystem. Vi må også montere elektrisk ABS bremsesystem, elektrisk servostyring og elektrisk aircondition, sier Thomsen.
Batteripakkene på bilene blir fra 28 kW til 56 kW, med en rekkevidde på mellom 65 og 85 kilometer.
– Men målet er å oppnå en rekkevidde på 200 kilometer etter hvert med større batterier, sier Arctic Trucks-sjefen.
Hverken Knut Thoresen eller Thomsen vil ut med hva det koster å bygge om bilene.
– Vi er foreløpig ikke sikre på hva prisen per bil vil ende på. Men at de blir vesentlig dyrere enn standardmodellene med vanlig drivlinje, er sikkert, sier Knut Thoresen.