Brann på Skanska-prosjekt i Porsanger
En tunnelrigg, en injeksjonsrigg og seks containere med verktøy og utstyr var i full overtenning i verkstedteltet på nordsiden av Skarvbergtunnelen på E69 i Porsanger.
Se video lengre ned i artikkelen.
Natt til torsdag brøt det ut brann i Skanskas verkstedtelt på nordsiden av tunnelprosjektet Skarvbergtunnelen på E69 i Porsanger i Finnmark.
Anlegget, som nylig kunne gjenåpne etter å ha vært stengt i tre uker på grunn av koronapandemien, ble evakuert.
– Det er antennelige væsker i området, så brannen kan utvikle seg, uttalte operasjonsleder Eirik Pedersen i Finnmark politidistrikt til NRK torsdag.
Skanskas prosjektleder på Skarvbergrunnelen, Tor Gildestad, sier til Byggeindustrien at man foreløpig ikke kjenner til årsaken til brannen, og han tør heller ikke estimere hvor store verdier som har gått tapt i flammene.
‒ Men det er store verdier. Det er et komplett verksted med totalt seks oljecontainere, boremaskincontainere og verktøycontainere, alt vi måtte trenge på prosjektet av reservedeler, utstyr og elektro, samt en hel tunnelborerigg og en injeksjonsrigg. Alt dette er brent ned. Det er tragisk det som har skjedd her, sier han.
Eksplosjonsfare
En operatør fra Skanska observerte røyk fra verkstedteltet kvart over fem natt til torsdag, og dro opp til området før han kontaktet brann og politi. På grunn av lange distanser i Finnmark, tok det dog en del tid før redningsmannskapene var på plass.
Skanska fikk tidlig sendt opp en drone med filmkamera for å dokumentere hele brannforløpet.
(Artikkelen fortetter under videoen.)
Et risikomoment ved brannen var at det blant annet sto tre gassflasker inne i verkstedteltet. En flaske med nitrogen er temmelig ufarlig, men en flaske med oksygen kan medføre brannfare, og en flaske med acetylen må ha 48 timer før den anses som trygg å være i nærheten av etter brannen.
Når acetylen varmes opp, kan det sette i gang en spalting som igjen kan føre til eksplosjon.
‒ Politiet har en skarpskytter på plass, og de vurderer å skyte hull i denne flasken slik at man kan gå inn tidligere, forteller Gildestad.
Brannen rammer naturlig nok fremdriften på prosjektet, men prosjektlederen forteller at stuffen på nordsiden av Skarvbergtunnelen uansett skulle ligge død i en uke mens kjerneboringsprøver tas i henget. Dårlig bergkvalitet i området har nødvendiggjort betraktelig mer sikringsarbeid enn tidligere forutsatt, og fremdriftsplanen er allerede i ferd med å revideres.
Planlegger oppstart
Første salve gikk i april 2019 med plan om gjennomslag i løpet av mai i år, men allerede ser det ut som om gjennomslag ikke blir før i starten av 2021.
Gildestad håper forsinkelsen fra brannen ikke blir stor, og tror også at de tre tapte ukene på grunn av koronaviruset vil ha større innvirkning på prosjektet enn brannen.
‒ Jeg er allerede i gang med å skaffe en ny tunnelborerigg og injeksjonsrigg, og vi planlegger allerede oppstarten. Trafostasjonen på denne siden av tunnelen stod et stykke unna verkstedteltet, og vi tror den er uberørt. Da kan vi sette strøm på tunnelen igjen, og holde pumpene i gang. I dette prosjektet driver vi fra nordsiden og fra sørsiden samtidig, så da kan vi komplettere en del i sør, og så håper og tror vi at ny rigg er på plass i nord i løpet av neste uke, sier Gildestad.