Mandag 24. oktober 2022 fyrte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård av den første salva på Hestnestunnelen, som er en del av Bane Nor-prosjektet Kleverud-Åkersvika i Innlandet. Mandag 3. juni 2024 kunne samme minister fyre av salva som markerte gjennomslag i den rundt tre kilometer lange jernbanetunnelen.
Foran en stor ansamling personer fra Bane Nor, Veidekke og øvrige inviterte kunne Nygård trykke på knappen som fyrte av en salve på rundt ett tonn. Selv om smellet var langt unna, kunne det merkes godt inne i tunnelen. Denne salven ble avfyrt i en rømningstunnel, med en profil på 70 kvadratmeter, mens den reelle gjennomslagssalven i hovedløpet allerede var avfyrt.
Annonse
Ved siden av samferdselsministeren var blant annet konsernsjef i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen og Veidekkes konsernsjef Jimmy Bengtsson, til stede på markeringen.
Fornøyd
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var fornøyd med å kunne trykke på knappen som markerte gjennomslaget.
– Det er en milepel som vi nå er med på å markere, og nå har vi fått gjennomslag i Hestnestunnelen som er en viktig del av jernbaneprosjektet for å ferdigstille det som etter hvert blir et dobbeltspor helt opp til Hamar, forteller Nygård til Byggeindustrien.
Han er fornøyd med tunnelarbeidet, og ikke minst hvor man har funnet frem til en ny måte å gjennomføre vann- og frostsikringsarbeidet på.
– Det er veldig interessant å høre om at Veidekke i dialog med Bane Nor har kommet frem til gode løsninger der man i stedet for å helstøpe tunnelen tetter fjellet for å hindre lekkasjer. Dermed reduserer man selvsagt kostnadene, men ikke minst reduserer man CO2-utslippet fordi man da bruker langt mindre betong, legger Nygård til.
Han sier dette kan være fremtidens måte å gjøre tingene på.
– Men det er først og fremst fagfolkene som må finne ut av dette, så får man høste erfaringer herfra. Nå er jo ikke dette helt ukjent teknologi heller. Men man velger å gjøre det her, så har vi andre jernbaneprosjekter som har helstøpte løsninger, sier han.
Det var også en fornøyd konsernsjef i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen, som kunne vise frem prosjektet på Stange.
– Fremdriften i dette prosjektet er veldig bra. Det er jo et tunnelprosjekt som er litt banebrytende med hensyn til klima og CO2, og hvor vi bruker enormt lite betong. Dessuten har samarbeidet mellom Bane Nor og Veidekke gått veldig bra. Det er et flott prosjekt, hvor vi kan hente gode erfaringer, sier Eriksen til Byggeindustrien.
Han peker også på at det er vanskelig finnen steder og regioner der tog og tunge infrastrukturutbygginger passer bedre enn nettopp i Stange-området.
Bane Nor-sjefen viste i sin tale til forsamlingen til at statsråd Jon-Ivar Nygård tidligere har trukket frem viktigheten av tog som et miljøvennlig transportmiddel.
– Vi må også passe på at vi bygger ut på de mest miljøvennlige måtene, og derfor er det så viktig at vi også viser frem når vi lykkes, legger Eriksen til.
Foran skjema Bendik Røssevold er Veidekkes prosjektleder for utbyggingen, og han kan fortelle om god fart i drivingen. De ligger nå to måneder foran skjema i arbeidet med å bygge ut den 3,1 kilometer lange tunnelen.
Også Veidekkes konsernsjef, Jimmy Bengtsson, er godt fornøyd med utviklingen i prosjektet.
– Dette er jo et mønsterprosjekt. Store prosjekter kan være utfordrende, og det er ikke alltid det går bra, men her har det gått veldig bra. Det kommer for en stor del av et veldig godt samarbeid mellom Veidekke og Bane Nor. Her har vi utfordret tradisjonelle løsninger, tatt bort full utstøpning, og erstattet dette med systematisk injeksjon.
Det sparer vi 70.000 kubikkmeter betong på, og dermed sparer vi både penger og det gir mindre utslipp, sier Bengtsson.
Han forteller at de også i dette prosjektet har benyttet seg av robot-teknologi.
– Vi gikk inn med en robothund som lærer seg å se de våte flekkene i tunnelen, og vi kombinerer denne skanningen med informasjonen med boreriggen. Dermed kan vi optimalisere injeksjonsarbeidet. Dette er ai i praksis, legger Bengtsson til.
Veidekkes prosjektleder, Bendik Røssevold, kan fortelle at de med Hestnesprosjektet har redusert det totale klimaregnskapet med 40 prosent.
– For vann- og frostsikringen alene, er reduksjonen på 80 prosent, sier han.
De mener dette er fremtidens måte å bygge på.
- Og det er utrolig hyggelig å ha en kunde som tørr å satse med et slikt pilotprosjekt. Slik drar vi bransjen videre, sier Røssevold og Bengtsson.
Gigantprosjekt
Hele det nye dobbeltsporet gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord, skal stå klart ved utgangen av 2027. Det nye dobbeltsporet skal gi togpassasjerene flere avganger og kortere reisetid mellom Hamar og Oslo. I tillegg økes kapasiteten for godstransport.
Frem mot 2027 skal det produseres nytt dobbeltspor for mellom tre og fem milliarder kroner i året mellom Kleverud og Åkersvika, hvor det til sammen skal bygges 29,7 kilometer med dobbeltspor. KSÅ-prosjektet har en samlet prislapp på 17 milliarder kroner.
De to første hovedentreprisene som ble tildelt var KS-1 Hestnestunnelen (Veidekke) og KS-2 Tangenvika jernbanebru (Implenia), som begge er totalentrepriser.
Entreprisen KSÅ-3, fra Furnesbakken og til syd for Stange stasjon, er en underbygningsentreprise som ble tildelt Hæhre Entreprenør i november 2023. Denne totalentreprisen omfatter bygging av ny Tangen stasjon og er også kommet i gang.
I dette utbyggingsprosjektet inngår også oppføringen av Hamar omformerstasjon på Jessnes. Dette er en ny omformerstasjon som skal mate Inter City-strekningen på Dovrebanen med strøm og samtidig kunne sikre strøm til elektrifisering av Kongsvinger-Elverum-Hamar. Omformerstasjonen omfattes av to totalentrepriser Én for grunnarbeid og én for selve omformeren. Gjermundshaug AS står for grunnarbeidene og Siemens leverer selve omformeren.
Entreprisene for bygging av SÅ-3 Stange stasjon og SÅ-4 Nord på Stange stasjon til Åkersvika er planlagt tildelt henholdsvis andre kvartal 2024 og første kvartal 2025.