Råbygg Fornebu stasjon og base skal romme den fremtidige endestasjonen på Fornebubanen, og inneholder arealer for verksted, vaskehall og base for 28 vognsett. Onsdag var det grunnsteinsmarkering for byggingen av stasjonen og basen på Fornebu.
Det ble støp og klargjøring av grunnkasse, som senere blir støpt og synliggjort i verkstedet, under grunnsteinsmarkeringen onsdag.
Annonse
Direktør i Fornebubanen, Irene Måsøval, forteller at prosjektorganisasjonen har sprengt syv kilometer med tunnel.
– Gjennomslag på Lysaker skjer i juni. Nå har vi også kommet i gang med byggingen av selve basen, som blir den største konstruksjonen vi har. Det er en kjempe-milepæl, sier Måsøval til Byggeindustrien.
En grunnstein markerer en viktig milepæl i ethvert større byggeprosjekt, ifølge henne.
– Nå skal vi over i en ny fase, der vi skal bygge stasjon, verksted og base. Grunnsteinskassen fylles med ting, som er ment for fremtidige generasjoner å finne. Kassen markerer det som har vært, og det som skal bli, forteller Måsøval.
Se video fra grunnsteinsmarkeringen nederst i saken.
– Litt av en reise
– Vi har lagt bak oss litt av en reise, sier ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krog (Høyre).
Ifølge Krog tok det siste flyet av fra Fornebu flystasjon i 1989.
– T-banen skal gjøre at folk kan reise til og fra, men som reguleringsmyndighet har vi også vært opptatt av kortreiste liv. T-banen kommer til å bli full begge veier. Vi er på et område nå som er et av Nord-Europas viktigste byutviklingsprosjekt. Dere som jobber her til daglig må kjenne på den stoltheten, bemerker Krog.
– Gøy at folk skal reise under bakken
Fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim (Høyre) i Akershus sier det er viktig for Fornebubanen at pengene kommer på plass.
– Dette er det største og viktigste prosjektet Akershus har ansvar for. Det som tidligere lå under en nedlagt flyplass, skal i fremtiden gjøre at folk kommer seg raskere dit de skal. Veinettet er overbelastet, og det haster å få kuttet utslipp. I tillegg er det gøy at folk skal reise under bakken et sted, der de før reiste over bakken, sier Snortheim.
– Har kostet svette og tårer hos mange
– Her i dag er det flere som har jobbet for Fornebubanen i 10, eller kanskje 20 år, sier Line Johanne Pedersen. Hun er prosjektleder for Fornebu stasjon og base.
Ifølge Pedersen har flere av de som var til stede bidratt under arbeid med regulering og finansiering av Fornebubanen.
– En stor gjeng har jobbet teknisk, både når det gjelder løsninger og byggesak. Det har kostet svette og tårer hos mange, foreløpig lite blod heldigvis. Det er et enormt apparat som står på for at prosjektet kan gjennomføres. Vi er enormt fornøyde med å starte byggingen av Fornebu stasjon og base, forteller Pedersen.
Kan gjerne levere mer
Administrerende direktør Eric Staurset i Unicon sier til Byggeindustrien at de leverer lavkarbonbetong med el-betongbiler til Fornebubanen, og at de gjerne kan levere mer utover allerede inngått kontrakt.
– Vi vet at kommunen stiller krav til bruk av nullutslippsmaskiner i anleggsdrift. Dersom vi klarer høyere andel elektriske betongbiler, så bør kommunen etterspørre det, bemerker Staurset.
– Ansvarlige for betongråbygget
Direktør Irene Måsøval håper det videre arbeidet på Fornebubanen skjer etter planlagt fremdrift, og råbygget er planlagt ferdigstilt i overgangen 2027/2028.
– Vi starter også med bygging av stasjoner på Fornebuporten og Flytårnet i løpet av året. Lysaker og Vækerø stasjon tas i 2025, før stasjonen på Skøyen bygges til slutt. Helt til slutt kommer jernbaneteknikken, forteller Måsøval.
Alle tunnelentreprisene på Fornebubanen er i gang, ifølge henne.
– Implenias entreprise på parsellen fra Marjostuen til Lysaker avsluttes i løpet av 2024. De har også entreprisen fra Vækerø til Skøyen. Veidekke har entreprisene mellom Lysaker og Skøyen, og Vækerø og mellom Skøyen og Majorstua. HAB har et samarbeid med Dragados. De er ansvarlige for betongråbygget her på Fornebu. Tidligere har Skanska sørget for grunnarbeidene som har klargjort byggegropen. Siste entreprise på Fornebu base er innredning av verksted og stasjonen, og denne er ikke lyst ut ennå. Her forventer vi byggestart i 2026, påpeker Måsøval.
Kontrakten mellom arbeidsfellesskapet HAB-Dragados og Fornebubanen har en estimert verdi på 2,25 milliarder kroner, og er den største kontrakten på hele Fornebubanen.
Bygging av underjordisk T-banestasjon og base av denne størrelsen har aldri tidligere blitt gjort i Norge.