Statens vegvesen ønsker at entreprenørene priser koronakonsekvenser i nye utbyggingskontrakter. Illustrasjonsfoto: Jørn Hindklev

Slik endrer Statens vegvesen utbyggingskontraktene –entreprenørene må prise koronakonsekvenser

Statens vegvesen legger opp til tettere dialog med entreprenørene i de nye koronatilpassede utbyggingskontraktene. Vegetaten ønsker at entreprenørene priser inn koronakonsekvenser. En egen bestemmelse skal beskrive hvordan partene kan regulere både tidsfrister og vederlag knyttet til store prissvingninger i materialkostnad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Sist uke varslet Vegvesenet endringer i kontraktene med nye koronabestemmelser for å redusere denne usikkerheten rundt koronasituasjonen i norsk anleggsbransje. Det er spesielt store valuta- og prissvingninger og bemanningssituasjonen som skaper utfordringer. Nå er dette på plass.

Justerer konkurransegrunnlaget

– For å håndtere usikkerheten covid-19 forårsaker underveis i gjennomføringen gjøres det endringer i konkurransegrunnlaget, sier Bettina Sandvin, avdelingsdirektør for kontrakt og marked i Statens vegvesen, utbygging i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Hun mener det er avgjørende å ta hensyn til den usikre situasjonen og de anbefalinger og tiltak som til enhver tid foreligger knyttet til covid-19 når vegvesenet går ut med nye kontrakter.

Bettina Sandvin, avdelingsdirektør for kontrakt og marked i Statens vegvesen, utbygging.

– Vi forventer at entreprenørene tar hensyn til disse tiltakene når de leverer tilbud. Derfor er det viktig at entreprenørene har priset inn eventuelle konsekvenser av tiltak som er iverksatt på tilbudstidspunktet, eller tiltak som han vil innføre i løpet av kort tid, sier Sandvin i pressemeldingen.

Innfører «nullpunkt»

Vegvesenet vil så lenge koroanasmitten varer stille endrede krav til entreprenørens tilbud. Vegetaten forsøker gjennom krav som stilles til tilbudet å definere et «nullpunkt» for vurdering av konsekvenser covid-19 kan gi i kontraktgjennomføringen.

– Det er viktig at leverandørene gjør seg flid i utarbeidelsen av dette tilbudet da det vil bidra til å redusere risikoen for konflikter på et senere tidspunkt, sier Sandvin.

For å få et best mulig omforent «nullpunkt» vil Vegvesenet i økende grad gjennomføre konkurranser med forhandling for å kunne snakke med tilbyderne om hvordan covid-19 påvirker tilbudet.

Tidsfrister og prissvingninger

Vegvesenet har også utarbeidet en egen koronabestemmelse til kontraktene. Denne beskriver hvordan partene kan regulere både tidsfrister og vederlag knyttet til store prissvingninger i materialkostnad.

– Vegvesenet og entreprenørene har et felles ansvar for å redusere negative konsekvenser for den annen part. Det er derfor svært viktig at partene holder hverandre daglig oppdatert i de perioder hvor korona påvirker kontraktgjennomføringen, sier Sandvin i meldingen.

I tillegg gjennomfører Statens vegvesen noen mindre generelle tilpassinger som for eksempel at det som hovedregel vil utbetales forskudd, at møter gjennomføres digitalt og at covid-19 skal være tema i alle møter, planer og rapporteringer.

– Vi beholder de aller fleste bestemmelsene i kontraktene våre som de er, med noen små justeringer. I alle konkurransegrunnlag vil endringer som er gjort på grunn av covid-19 merkes med gule markeringer slik at det skal være enkelt for tilbyder å få oversikt over dette, sier Sandvin.

Skal kun prise det som er kjent på tilbudstidspunktet

– Hvordan skal entreprenørene kunne prise noe som fremstår som uforutsigbart på en god måte?

– Vi ber ikke entreprenørene prise det som kan skje, eller spekulere i det som kan skje, men det som er kjent på tilbudstidspunktet. Det er derfor viktig at de gjennomfører dette nøye, sier Sandvin.

Hun fastslår at Statens vegvesen har lagt inn bestemmelser som skal håndtere ting som kan skje frem i tid.

– Vi ber ikke entreprenørene ta risiko for ting de i dag ikke vet og som knytter seg til korona, sier Sandvin.

Forhandlinger i alle kontrakter

– Pris på dette vil også bli vektet?

Ja, vi kommer til å kjøre flere konkurranser med forhandlinger, også med flere tildelingskriterier enn pris. Hensikten med forhandlingsprosedyren er først og fremst å snakke sammen om situasjonen vi står i, slik at aktører fristes til å la være å prise tiltakene, eller prise ting man ikke trenger å prise, sier hun.

Sandvin opplyser at Statens vegvesen til å gå over til et forhandlingsperspektiv i alle kontrakter, og at det for de mindre kontraktene jobbes med forenklede prosesser for å gjøre dette på en rask og smidig måte.

– Ville overgangen til forhandlinger skjedd uansett, eller er det uløst av koronasituasjonen?

– Vi hadde nok uansett økt omfanget av forhandlinger, i alle fall for store prosjekter. Men det koronasituasjonen som gjør at vi nå tar det inn i et stort omfang. Vi tror hele nøkkelen ligger i kommunikasjon mellom partene, både før og etter kontrakten er signert, sier Sandvin.

– Frykter Statens vegvesen at useriøse aktører kan spekulere i dette og prise tiltakene lavt, eller legges det inn mekanismer som hindrer det?

– Vi kan aldri gardere oss mot useriøse aktører, men forhandlinger er også en del av dette. Statens vegvesen ser alle tilbudene og hva alle aktører legger inn og priser. Vi vil stille spørsmål hvis en tilbyder er helt i utakt med alle andre i konkurransen. At vi snakker med tilbyderne vil bidra til at vi forhindrer dette, sier Sandvin.

EBA: – Bra at Vegvesenet avlaster entreprenørene for risiko

Administrerende direktør Kari Sandberg i Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) skriver i en kommentar til Byggeindustrien har hun mener det er bra at Statens vegvesen forenkler og førsøker å avlaste entreprenørene for risiko.

– Nå slipper entreprenørene å spekulere og prise noe som er uforutsigbart, skriver hun.

EBA mener at Statens vegvesen har tatt hensyn til bransjen ønsker.

Administrerende direktør Kari Sandberg i EBA.

– Nå blir det kanskje enda viktigere å ha en god samhandling og få til en god kommunikasjon mellom partene, fastslår Sandberg.

– Får EBA den nødvendige fleksibiliteten som dere mener er nødvendig?

– Fleksibilitet er kanskje ikke rett ord. Byggherre må ha forståelse for hvor vanskelig situasjonen er for entreprenørene, og opptre korrekt. For eksempel gi nødvendig tid, men som sagt vi er i god dialog, skriver Sandberg.

Powered by Labrador CMS