NCC signerte milliardkontrakt i Gøteborg

Denne uken signerte NCC, i konsortium med Wayss & Freytag, milliardentreprisen Korsvägen i jernbaneprosjektet Västlenken utenfor Gøteborg med Trafikverket.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Korsvägen består av 3,2 kilometer tunnel og en togstasjon under bakken.

NCC kommuniserte Trafikverkets beslutningen om tildeling 29. november i år.

Trafikverket har lagt stor vekt på såkalte myke parametere, som evne til samhandling og gjennomføringsevne. I rene kroner var konsortiets tilbud en kvart milliard høyere enn nærmeste konkurrent, men etter en totalvurdering ble NCC AB og Waysss & Freytag Ingeniurbau AGs tilbud vurdert å være det økonomisk sett beste.

- Det er svært gledelig at vi har fått oppdraget med å bygge Korsvägen. Det viser at NCC er konkurransedyktige på store prosjekter. Korsvägen blir et viktig knutepunkt i Gøteborgs kollektivtrafikk og stasjonen vil bidra til økt tilgjengelighet til området, sier Nils Bjelm, divisjonssjef Civil Engineering, NCC Infrastructure i en pressemelding.

Det totale oppdraget er å bygge Västlänkens tunnel fra Landala, via Korsvägen, Örgryte/Jakobsdal til Almedal, totalt 3,2 km tunnel og stasjonen Korsvägen. Størstedelen av tunnelen er i fjell, resten i løsmasser. Stasjonen vil ha tre utganger og bygges med en plattform og to spor. I tillegg forberedes det for ytterligere to spor og en plattform. Byggestart planlegges å starte våren 2018, med avslutning i 2026.

- Vår avdeling i Vest Sverige er godt kjent med kommende store prosjekter i Gøteborgsområdet, og vi ser en stor fordel av å komme inn i en tidlig fase. I gjennomføringen blir det et nordisk samarbeid innen NCC, sier Marianne Brudevold Eek, avdelingssjef for Nordic Large Projects i NCC Infrastructure.

Kontrakten er på 3,8 milliarder svenske kroner. NCCs andel i entreprisen er på 60 prosent. Ordren registreres i fjerde kvartal i forretningsområdet NCC Infrastructure.

Powered by Labrador CMS