E6 over Saltfjellet er en av mange fjelloverganger som må stenges om vinteren på grunn av uvær. I fjor skjedde dette 141 ganger. Nå reageres det på at Statens vegvesen ikke prioriteter å holde fjellovergangen mellom Sør- og Nord-Norge åpen.

Vegvesenets NTP-prioriteringer vekker harme i Nord-Norge

Statens vegvesen fjernet utbedringer av flere fjelloverganger i Nord-Norge fra prioriteringslista til Nasjonal Transportplan. Det vekker reaksjoner i nord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

– Dette får ekstreme konsekvenser for oss her nord. Er ikke dette samfunnsøkonomisk galimatias, vet ikke jeg, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Bent-Joachim Bentzen (Sp), til NRK.

Han reagerer kraftig på at veiprosjektet «E6/E10 Åpne vinterveier» er fjernet fra Vegvesenets prioriteringsliste. Prosjektet innebærer å forbedre fjellovergangene E6 Saltfjellet, E10 Bjørnfjell og E6 Sennalandet og hadde en prislapp på 512 millioner kroner.

Hver vinter må E6 over Saltfjellet stenge. I fjor skjedde det 141 ganger, noe som tilsvarer 82 døgn med stengte veier.

Bentzen er redd for konsekvensene dette får for næringslivet i Nord-Norge og vil ta saken opp med samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

– Dette var et kjempegodt forslag som ville bedret situasjonen betraktelig. Men så ser vi at prosjekter på Østlandet spiser opp disse pengene, sier Bentzen.

Nasjonal Transportplan revideres hvert fjerde år og skal legges fram før påske 2021.

– Vi ønsker å prioritere dette så fort som mulig, når vi ser at det er rom for det. Men nå nådde det ikke opp, sier veidirektør Kjell Inge Davik.

Powered by Labrador CMS