F.v.: Martin Olsen (kontraktsleder NRC Group), Amir Hasic (kontrollingeniør Statens vegvesen region øst), Christian Tanum (prosjektleder NRC Group) og Ola Robøle (byggeleder Statens vegvesen region øst).

Ny gang- og sykkelbru åpnet på Ullevål

Etter to års byggevirksomhet ble den nye gang- og sykkelbruen over Ring 3 og Sognsveien åpnet fredag 4.oktober.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Bruen vil sørge for en sikrere ferdsel for de mange myke trafikantene som ferdes i området. Brua er bygget av NRC Group, på oppdrag fra Statens vegvesen.

I Ullevålskrysset møtes to av Oslos hovedsykkelruter. Sognsveien er en av de viktigste kommunale rutene, mens sykkelruten langs Ring 3 er Statens vegvesens ansvar.
Den opprinnelige gang- og sykkelbrua ble oppført i 1992. Etter hvert som tiden gikk, ble det klart at kryssing av Ring 3 og Sognsveien for de myke trafikantene ikke var bra nok, samt at gitterristbroen var for smal, hadde dårlig kapasitet og tilfredsstilte heller ikke kravene til universell utforming. Dermed ble det besluttet å bygge en ny bru, som ble offisielt åpnet fredag, skriver NRC i en pressemelding.

Den nye brua skal forbedre sikkerheten for alle som benytter denne. Ny belysning, integrert i rekkverk og lysmaster, har blitt oppført og brua er konstruert til å passe bedre i omkringliggende terreng – som gir både de gående og syklende bedre oversikt over trafikken på brua. Stigningen er heller ikke like bratt som på den gamle brua. I tillegg er det blitt utført grøntarbeider og tilpasninger av tilstøtende gang- og sykkelveier.

- Den gamle midlertidige gang- og sykkelbrua over Ring 3 har vært et landemerke ved Ullevål stadion.
Den er nå erstattet av en ny moderne universelt utformet stålbru med sykkelveg med fortau. Prosjektgjennomføringen har vært bra mye takket være godt samarbeid mellom konsulenten EFLA, arkitekten BEaM, entreprenør NRC Group, Oslo kommune og oss. Den nye brua synes vi passer godt inn i omkringliggende terreng og gir myke trafikanter et løft i området. Et prosjekt vi i sum er godt fornøyde med, forteller Ola Robøle, byggeleder Statens vegvesen region øst.

Det å bygge i Oslo er ofte utfordrende fordi man ikke alltid har full oversikt over hva som ligger i bakken før man begynner å grave. Dermed har de største utfordringene vært knyttet til fundamentering i dårlige grunnforhold, samt teknisk infrastruktur i grunnen. Bruen har vært prefabrikkert, og løftet på plass for å sørge for minst mulig stans i trafikken. Det at det har vært trafikkavvikling under hele anleggsperioden, har også vært viktig å hensyntas.
- Vi er veldig stolte og glade over å ha overlevert et godt produkt til Statens vegvesen region øst og håper og tror at omgivelsene setter pris på den oppgraderingen som er gjort. Arbeidet har gått meget bra takket være et strålende lagarbeid hos oss i NRC Group, samt et godt samarbeid med byggherren, deres konsulenter, leverandører og underentreprenører. Det har vært krevende å jobbe så tett på Ring 3 og Ullevål stadion, men vi har hatt en god dialog med alle aktører underveis i prosjektet og har fått løst de utfordringene som har oppstått. Statens vegvesen og Oslo kommune har vært veldig løsningsorienterte og raske til å ta avgjørelser underveis i byggeprosessen, noe som har bidratt til at vi har klart å komme i mål i henhold til kontraktens frister til tross for noen uforutsette endringer, sier prosjektleder fra NRC Group, Christian Tanum.

Powered by Labrador CMS