– Her arbeider vi på en litt annen måte enn det som er vanlig for oss, sier produksjonssjef Roar Sjøbakk i arbeidsfellesskapet JV Skanska Syltern ANS som har totalentreprisen på prosjektet. Kontraktsummen er på om lag 2,1 milliarder kroner.
Annonse
De bygger 15 kilometer med ny firefelts motorvei mellom Berkåk og Vindåsliene som ligger sør for Soknedal sentrum, om lag seks mil sør for Trondheim. Det meste blir i jomfruelig terreng i skogen og langs jernbanelinja og elva.
– Her er det veldig gode grunnforhold, med morene og fjell på 14 kilometer. Men den siste kilometeren lengst nord, mot Vindåsliene, er et vanskeligere parti. Der er det høye fjellskjæringer med mye løsmasse på toppen, sier Sjøbakk.
Utdatert
Dagens E6 mellom Berkåk og Vindåsliene har gått ut på dato for lenge siden. Denne strekningen er ulykkesbelastet. Veien er smal, med skarpe svinger noen steder. Det er til og med satt opp skilt som varsler at det er ulykkespunkt et sted. Hastigheten er satt ned fra 80 kilometer i timen til 70 på store deler av strekningen, i tillegg til at det er 60 kilometer i timen enkelte steder. Den nye motorveien skal med andre ord gi tryggere trafikk og høyere hastighet.
For første gang
Det er første gang både Skanska og Syltern bygger vei for Nye Veier.
– Det er en ny måte å jobbe på sammenlignet med tidligere prosjekter vi har vært med på. Her må vi være ekstra nøye med å beskrive detaljert hva vi skal gjøre på forhånd, og dokumentere det vi arbeider med underveis hele tiden. Den nye måten å jobbe på, gir oss samtidig muligheten til å finne gode og effektive løsninger. Vi bestemmer mer, og vi har mer ansvar. Det er kun tredjeparts kontroll på skjæringer som er over ti meter høye, og på brukonstruksjonene, sier Sjøbakk.
Jostein Syltern som er medeier i Johs. J. Syltern AS, sier det på denne måten:
– Vi er vant til at byggherren er til stede på prosjektet, som et sikkerhetsnett, og for å ha folk til å diskutere med. Nå kreves det mer av oss som entreprenører, spesielt med tanke på kvalitet og ytre miljø. Vi har mye større administrasjon på dette prosjektet enn det som er vanlig, sier Jostein Syltern.
Svært få i Nye Veier
Nye Veier har svært få ansatte på prosjektet.
– Vi har kun fem fast i dette prosjektet, derav to på heltid, sier prosjektleder Ole Gunnar Sølberg i Nye Veier.
Nye Veier har ikke kontrollingeniører på anleggsområdet til enhver tid. En slik totalentreprise fører til at JV Skanska Syltern ANS må kontrollere det meste selv.
– Vi tar stikkprøver, og følger opp prosjektet ved bruk av systematisk ferdigstillelse der vi har tilgang i systemer hos entreprenøren og de leverer dokumentasjon fortløpende. Dette stiller større krav til totalentreprenøren, sier Ole Gunnar Sølberg i Nye Veier.
Lange dager, mye folk
Oppimot 90 personer arbeider på prosjektet samtidig. Arbeidet pågår fra klokka 07.00 om morgenen til klokka 19.30 om kvelden fra mandag til lørdag hver uke. Det er med andre ord to skift. Arbeiderne er 14 dager på jobb, før de tar to uker fri.
I arbeidsfellesskapet JV Skanska Syltern ANS, eier Skanska 60 prosent og Syltern 40 prosent. Johs. J. Syltern AS holder til i Åfjord i Trøndelag.
– Dette prosjektet har kjempestor betydning for oss. Det er veldig viktig for bedriften vår, at vi har en så stor jobb, den største i vår 75 år historie. Vår del av kontrakten sikrer jobb til halvparten av våre ansatte i tre år fram til høsten 2027, sier Jostein Syltern.
– Hvorfor velger Skanska å samarbeide med Syltern i dette arbeidsfellesskapet?
– Vi har samarbeidet med Syltern i mange prosjekter i Trøndelag de senere årene, sier Ivar Strand i Skanska. Strand er anleggsleder på en del av strekningen Berkåk-Vindås-liene. Syltern har vært under-entreprenør til Skanska i Strindheimtunnelen, Marienborgtunnelen og senest i prosjektet Nydalsbrua i Trondheim.
– Vi vil ha med Syltern fordi de arbeider med masseflytting og fordi de har god lokalkunnskap. I dette prosjektet er det mye arbeid med masseflytting, understreker Ivar Strand i Skanska.
Den 15 kilometer lange strekningen med ny motorvei mellom Berkåk og Vindåsliene skal åpne høsten 2027. De 2,1 milliardene finansieres delvis av penger fra staten og delvis med bompenger.
– Vi er veldig glade for at arbeidet er i full gang på prosjektet, sier Ole Gunnar Sølberg i Nye Veier.