Snøskredtårn ved Tyin, sett fra fv. 53. Bildet ble tatt under prøveprosjektet som ble gjennomført i 2010 - 2012.
Snøskredtårn på Zermatt i Sveits.

Nytt system for snøskredsikring på fv. 53 - skal sprenge vekk snøskred

Fra og med denne vinteren blir et nytt system for forebyggende snøskredkontroll tatt i bruk på fylkesveg 53 mellom Tyin og Årdal. I alt 13 tårn skal bygges opp for å kunne utløse kontrollerte snøskred på en rasutsatt del av fylkesvegen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Statens vegvesen har engasjert Wyssen Norge AS, som skal montere 13 master i området ved Stølsnøse på Opplands side av fylkesgrensa. Arbeidet starter med å støpe fundament til mastene i sommer og montering av selve tårnene i høst. Tårnene skal brukes til å utløse kontrollerte snøskred ved hjelp av sprengstoff mens vegen er stengt for trafikk.

Dette er første gang forebyggende snøskredutløsning tas i bruk som permanent sikringsmetode på en veg i Norge, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

Slik skal de sprenge vekk snøskred. Illustrasjon: Wyssen

Mye brukt i Alpene

Firmaet som skal montere snøskred-tårnene på Filefjell er datterselskap av et sveitsisk firma som har bred erfaring med å drive denne formen for snøskredkontroll i Sveits og Østerrike. Vegvesenet har også hatt et prøveprosjekt for å teste metoden under norske forhold.

- Systemet fungerer slik at snøfonner som etter hvert kan løsne og bli til skred blir satt i bevegelse på et planlagt tidspunkt, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.

Dermed reduseres faren for ukontrollerte snøskred. Tårnene skal være på plass og klare til bruk fra 1. desember i år.

- Vi håper at dette forebyggende tiltaket vil øke trafikksikkerheten og forutsigbarheten for trafikantene som bruker fv. 53 om vinteren, sier han.

Fjernstyrt system

- I Sveits og Østerrike er ca. 300 slike snøskredtårn i drift for å sikre veger, jernbane, bebyggelse og skianlegg, sier daglig leder Stian Langeland i Wyssen Norge AS.

Hvert tårn inneholder 12 sprengladninger. Når forholdene tilsier at dette er nødvendig, slippes en av ladningene ned og utløses i lufta like over snøen.

- Sprengladningen skaper en trykkbølge som setter snømassene i bevegelse. Ladningen blir utløst ved hjelp av kodete signaler og kan dermed fjernstyres, opplyser Langeland.

Hvert enkelt tårn overvåkes kontinuerlig via systemet og er selvforsynt med strøm gjennom solcellepanel og vindgenerator. Dermed blir det ikke nødvendig å legge kabler i naturen inn til skredtårnene. Tårnene befinner seg i sidebratt terreng høyt over selve fylkesvegen og en del av arbeidet med å etablere mastene vil bli utført med helikopter. Det samme gjelder arbeidet med å fjerne eller fylle på sprengstoff på tårnene.

- Det er strenge sikkerhetsrutiner for håndteringen av sprengstoffet og utløsningen av ladningene, sier Stian Langeland.

Overvåking av området sikrer at ikke mennesker eller dyr kommer til skade når skredene utløses.

Powered by Labrador CMS