Lærdalstunnelen.
Foto: Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen
Lærdalstunnelen stenges på kveld- og nattetid
Statens vegvesen har besluttet å stenge Lærdalstunnelen fra klokka 18 til klokka 6 når arbeider med å oppgradere tunnelen skal starte.
Vegvesenet planlegger å starte oppgraderingen av verdens lengste tunnel i 2025, og skal etter planen være ferdig i løpet av fire til fem år, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Det vil si at arbeidet etter planen skal stå ferdig mellom 2029 og 2030.
– Det er ikke mulig å oppgradere tunnelen uten av det får konsekvenser for omverdenen. Vi har kommet til at det er bedre med kvelds- og nattestenging enn å stenge tunnelen helt, sier leder for tunneloppgradering Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen.
Tunnelen er med sine 24,5 kilometer verdens lengste veitunnel og ligger mellom Lærdal og Aurland.
Vet ikke når arbeidet starter
Berg-Thomassen sier til NTB at de ikke ved nøyaktig når arbeidet vil starte, fordi det er en del ting som må avklares før de kan starte.
– Vi må blant annet regulere og etablere kolonneoppstillingsplass for tyngre kjøretøy, og planlegge for regulering av overskuddsmasse. Vi har vært i dialog med både Lærdal og Aurland om dette, og vi vil at disse store massene med stein skal komme til nytte.
Får konsekvenser for utrykning
Med stengning på kvelds- og nattetid vil det ta to til tre år å ferdigstille sprengningsarbeidet i tunnelen. Det er et til to år lenger enn om tunnelen hadde vært stengt døgnet rundt. I denne perioden vil det ikke være mulig å slippe gjennom utrykningskjøretøy når tunnelen er stengt.
– Vi har hatt dialog med blålysetatene, og de er innforstått med at dette vil få konsekvenser for deres virksomhet. Vårt mål er å legge til rette for at de kan kjøre gjennom tunnelen på sikt, men det vil vi først tillate når det er trygt for dem, sier Berg-Thomassen.
Berg-Thomassen beklager ulempene arbeidet vil føre til for trafikantene.