300 millioner skal til kollektivutbyging i Fyllingsdalen i Bergen. Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

I disse byene vil regjeringen bygge ut kollektivtilbudet

Regjeringen foreslår 631,5 millioner kroner til belønningsordningen for bedre kollektivtransport i byområdene og 785 millioner til store kollektivprosjekter. Samtidig vil regjeringen reforhandle byvekstavtalene med flere byer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Tiltak i storbyområdene er høyt prioritert i budsjettforslaget til Samferdselsdepartementet, heter det i en pressemelding.

Forslaget om nærmere 2,5 milliarder kroner er en økning på 23 prosent fra 2017-budsjettet.

Til byene med bymiljøavtaler og byvekstavtaler er det foreslått 300 millioner kroner til kollektiv-, sykkel- og gangetiltak langs riksvegene, 750 millioner kroner i belønningsmidler og 785 millioner kroner i tilskudd til store kollektivprosjekt.

785 millioner kroner til store kollektivprosjekt er fordelt slik:

  • 185 millioner kroner til MetroBussen i Trondheim
  • 300 millioner kroner til Bybanen til Fyllingsdalen i Bergen
  • 300 millioner kroner til Bussveien på Nord-Jæren

Reforhandler avtaler

– Vi har nå inngått bymiljøavtaler eller byvekstavtaler med Bergen, Nord-Jæren, Trondheim og Oslo/Akershus. Disse avtalene skal reforhandles i 2018. Innføring av byvekstavtaler for Kristiansand, Grenland, Tromsø, Buskerudbyen og Nedre Glomma vil skje på bakgrunn av erfaringene fra avtaleinngåelsene med de fire største byområdene. Det kan være aktuelt å starte forhandlinger i 2018, sier samferdselsminister Solvik-Olsen i pressemeldingen.

– Byene våre vokser, og vil fortsette å vokse. Regjeringen vil føre en samferdsels- og arealpolitikk som møter storbyområdenes utfordringer. På transportsiden betyr det en kraftig satsing på bygging av infrastruktur i og rundt de største byene. Regjeringen legger på denne måten til rette for at flere vil velge kollektivreiser og å gå eller sykle. Det er hverdagsreisene som er viktige i denne sammenheng, og vi må sørge for attraktive og fleksible alternativer til bruk av bil, sier samferdselsministeren.

66,4 milliarder

I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det satt av om lag 66,4 milliarder kroner til bymiljøavtaler, byvekstavtaler og Belønningsordningen. I byvekstavtalene vil staten bidra med belønningsmidler og midler til kollektiv-, sykkel- og gangetiltak langs riksveg, statlig delfinansiering av store kollektivprosjekter i de fire største byområdene (50/50-ordningen) og stasjons- og knutepunktsutvikling langs jernbanen der det er aktuelt.

Bymiljøavtaler og byvekstavtaler er gjensidig forpliktende avtaler mellom staten, fylkeskommuner og kommuner for å nå målet om at veksten i persontransporten i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange, heter det i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS