Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund.
Foto: CF Wesenberg / Kolonihaven
Innlegg: Et forsvarsløft i sakte film
Europa har våknet opp til et nytt alvor. Alle land skal styrke sine forsvar i ekspressfart. Vi trodde det samme skulle skje i Norge. Dessverre bremses satsingen av byråkratisk sendrektighet. Det går i sakte film.
Artikkelforfatteren
Julie Brodtkorb er administrerende direktør i MEF (Maskinentreprenørenes Forbund).
Mange års opptrapping av forsvarsbudsjettene og sterke
føringer fra Stortinget om høy marsjfart i utbyggingen av infrastruktur har
skapt optimisme og forventninger. Endelig, etter flere tiår i dvale, skal det
skje ting. Nye kaserner, nye treningsfelt og annen infrastruktur skal komme.
Men på kort tid har det spredd seg en betydelig frustrasjon både i Forsvaret og
i sektoren som skal bidra til å bygge den nye infrastrukturen.
Penger alene bygger ikke et nytt forsvar. Anbudskravene er
like rigide og sendrektige som i tidligere tider – da Norge og Europa sov i dyp
fred. Milliardbevilgningene hjelper lite når utbyggingen skal følge de normale
offentlige anbudsprosesser. Det tar tid. De har ikke laget de for den som
ønsker en rask og målrettet styrking av vår forsvarsevne
I tillegg har ikke forsvaret fått styrket de enhetene som
skal behandle sikkerhetsklareringer tilstrekkelig. Alle som skal jobbe for
Forsvaret, fra anleggsleder til grøftegraver, må være klarert. Når køen hos
klareringsmyndigheten er lang, forsinker også dette igangsettelsen av
prosjekter.
Forsvaret har heller ikke fått unntak for å stille de samme
særnorske strenge klimakravene i sine anbud som det som stilles i andre deler
av offentlig sektor. Som vi vet, skal mye av arbeidet skje lengst nord i dette
landet.
Likevel uttalte daværende forsvarsminister Gram på møte med bygg- og
anleggsnæringen den 29.august i fjor at «Forsvaret kan ikke bygge fossilt når
resten av samfunnet skal bli ikke-fossilt».
I Norge ble det kun solgt 83 el-gravemaskiner
i 2024. Det tilsvarer 6 prosent av totalt salg av gravemaskiner.
Det er ikke i
Finnmark, Norland og Troms disse maskinene fungerer best. Det er utfordringer
med å få ladeinfrastruktur og det er lav driftstid på el-maskiner i sterk
kulde. Likevel skal Forsvarsbygg bygge med el.
På utfordring om Forsvarsministeren mener det er riktig for
vår beredskap at bransjen etter politikernes ønske kun skal bestå av
el-maskiner fra 2035, virket det ikke som han forstod spørsmålet.
Vi
entreprenører forholder oss lojalt til myndighetene. Den dagen el-maskiner er
tilgjengelige i alle størrelser, til en pris de klarer å betale, vil de alle ha
el. Det fordrer dog at det er løsninger for effektiv lading over hele landet.
Dette opplever vi skremmer det samme Forsvaret.
Når de rekvirerer maskiner, er
det kun de fossile de har interesse for. Dette fordi de ikke anser el-teknologi
som holdbart i de situasjoner de vil trenge dem. Det utredes å forby salg av
fossile maskiner fra 2035, akkurat de maskinene Forsvaret sier de trenger.
Forsvarsbygg er en flott byggherre som har tett dialog med
bransjen ute i regionene der de skal bygge. De beskriver en organisasjon som i
tiår har måttet ha fokus på å kutte, fremfor å bygge og vedlikeholde.
Det betyr
at en rekke forsvarsanlegg i dette landet trenger store oppgraderinger både på
veinett, vann og avløp og på bygg.
Det haster får vi høre.
Vi føler derfor det er et sterkt skille mellom det som står
i den vedtatte langtidsplanen og det Forsvaret sier til oss at de trenger. I en
verden uten hastverk kunne vi kanskje brukt lang tid på anbudsprosesser og
hensyntatt klimakrav som forsinker produksjonen betydelig. Men vi lurer på om Stortinget
har forstått at det ikke er pengene i seg selv som vil bygge opp
infrastrukturen Forsvaret trenger, men entreprenørene som skal utføre arbeidet.
Om det haster må det tas grep både for å forenkle anbudsprosesser, øke
kapasiteten for sikkerhetsklareringer, og prioritere bygging fremfor el-krav.
Er Stortinget klare for det?
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.