Alf Johan Knag. Foto: SANDS Advokatfirma
Innlegg: NS 8408 – Totalentreprise ved «store anleggsprosjekter»
I takt med at flere byggherrer har omfavnet totalentreprisemodellen, også innen samferdselsprosjekter, har behovet for en ny standard meldt seg. NS 8407 har blitt ansett som utilstrekkelig for de største prosjektene, og i mangel av bedre alternativer har noen tydd til NTK 15, med varierende suksess.
Innlegg av:
Alf Johan Knag, partner og advokat i SANDS Advokatfirma.
Blant oss
entreprise-entusiaster har forventningene til en ny superstandard for
milliardprosjektene vært høye, og i slutten av januar ble høringsutkastet til
NS 8408 offentliggjort. Ifølge utkastets protokoll er formålet med den nye
standarden å styrke begge parters kontraktsmessige grunnlag for «god og
effektiv prosjektstyring». Komiteen påpeker at det er gjort betydelige
justeringer i både innhold og struktur sammenlignet med NS 8407 og NTK 15. Den
nye strukturen er valgt for at standarden skal være lettere å lese og forstå.
Ny
endringsmekanisme
En av de mest gledelige
nyhetene er innføringen av en ny endringsmekanisme, som er ment å være et
«komplett og eksklusivt system» for fristforlengelse og prisjustering,
uavhengig av grunnlag. Utkastets punkt 30.1.1 gir totalentreprenøren (TE) rett
til å kreve at byggherren (BH) gir endringsordre ved både tradisjonelle
endringer og byggherresvikt/byggherrerisiko. Dette gjør det irrelevant om
kravet omtales som en endring eller byggherresvikt, noe som forenkler
regelverket, og som med fordel kan innføres også i de øvrige standardene.
Grensen for BHs
endringskompetanse er økt fra 15% til 25% av kontraktssummen. TE skal likevel
ikke være forpliktet til å utføre endringer som samlet sett går utover det
partene «med rimelighet kunne regne med» ved kontraktsinngåelsen, og som vil
være «urimelig tyngende» for TE. Den nye 25%-grensen kan derfor anses som en
øvre maksgrense, der TE har en viss mulighet for å argumentere for en lavere
grense dersom endringsvolumet gir urimelige utslag. Det gjenstår å se hvordan
dette rimelighetsprinsippet vil bli praktisert. Det er trolig liten risiko for
at vi entrepriseadvokater vil bli arbeidsledig med det første.
Utkastet nærmer seg
NTK ved å gi BH muligheten til å avvise et endringsordrekrav ved å utstede en
«omtvistet endringsordre» eller frafalle instruksen. Dette sikrer avklaring om
at det omtvistede arbeidet faktisk skal utføres.
Rett til
prisøkninger
Selv om TE kan være
forpliktet til å utføre inntil 25% endringsarbeid, vil han etter det nye
utkastet ha rett til prisøkninger før denne grensen nås. Etter punkt 33.2.1 har
TE krav på høyere priser når netto endringsvolum overstiger 10% av
kontraktssummen, forutsatt at TE varsler uten ugrunnet opphold etter mottak av
endringsordren. TE kan da regulere prisen for endringsarbeidet opp til
«dokumentert markedspris». Dette er i tråd med en ikke rettskraftig dom fra
Borgarting lagmannsrett i saken om Nye Jordal Amfi, hvor entreprenøren fikk
regulere prisen opp til «gjengs pris». Saken står på Høyesteretts sakskart for
april 2025.
Dersom disse
reglene overlever høringsrunden, vil TE vite hvor mye endringer han kan
risikere å måtte utføre til kontraktens priser, og hvordan han deretter kan
prise endringsarbeidene. Partene får imidlertid et nytt diskusjonstema om hva
som er gjeldende markedspris på det enkelte endringsarbeidet.
Midlertidig
betaling
Utkastet introduserer en ny regel om at TE har krav på midlertidig
betaling dersom partene er uenige om vederlaget etter en utstedt endringsordre.
Etter punkt 31 kan TE kreve utbetalt hele det spesifiserte kravet, mot at han
stiller garanti for den omtvistede delen av betalingen. TE må deretter saksøke
BH innen seks måneder etter mottak av den midlertidige betalingen for ikke å
miste den omtvistede delen av vederlaget. Denne regelen sikrer entreprenørens
likviditet i prosjektet, mens han fortsatt beholder søksmålsbyrden. Den nye
søksmålsfristen kan føre til flere entreprisetvister, og det er verdt å vurdere
om fristen heller burde skyves til etter overtakelse. Det er sjelden heldig for
samarbeidsklimaet å ha en eller flere verserende tvister for rettssystemet
samtidig som prosjektet pågår.
Konfliktforebygging
Komiteen har fokusert på
konfliktforebygging og alternativ tvisteløsning. Punkt 9.2 gjør det
obligatorisk å oppnevne et PRIME-utvalg på tre personer for å hjelpe partene
med å forebygge og løse konflikter. Etter punkt 9.3 kan hver av partene, etter
forgjeves behandling i PRIME, kreve at det oppnevnes en ekspert for å løse
uenigheter. Eksperten kan også avgjøre størrelsen på krav om vederlagsjustering
og eksistensen av krav om fristforlengelse. Ekspertens avgjørelse blir endelig
dersom ikke en av partene innleder søksmål innen seks måneder fra avgjørelsen.
Komiteen har også
beholdt den preklusive søksmålsfristen på åtte måneder etter overtakelse, som
vi kjenner fra NS 8405 og NS 8407. Dersom TE ikke overholder denne, vil han som
kjent tape alle omtvistede krav. Denne regelen har ført til mange rettslige sluttoppgjørstvister,
og det er overraskende at komiteen ikke har tatt flere grep for å begrense
dette. En mulig løsning kunne være å gi begjæring om utenrettslig mekling
fristavbrytende virkning. Dette kunne vitalisert meklingsordningen, spart
partene for betydelige sakskostnader, og redusert køene ved domstolene.
Tolkningsregler
Utkastet introduserer
nye prinsipper for tolkning av avtaledokumentene. Mens motstrid i NS
8407-kontrakter løses ved at nyere dokumenter går foran eldre, har dokumentene
i NS 8408 den prioritet som følger av rekkefølgen i utkastets punkt 3.2.
Partene kan i henhold til utkastet ikke endre denne prioritetsrekkefølgen.
Standarden gis dessuten prioritet foran alle øvrige kontraktsvedlegg, noe som
innebærer at avvik fra standarden bør legges inn i avtaledokumentet, og ikke i
vedleggene. Flere bestemmelser i utkastet åpner imidlertid for at avvikende
regulering likevel kan avtales i kontraktens vedlegg. Dette krever bevissthet
om hvor avvik plasseres. Det ville vært enklere med en regel om at alle
eventuelle avvik fra standarden skulle plasseres samlet, på et klart definert
sted i kontrakten.
Tolkningsbestemmelsene
i NS 8405 og NS 8407 har ulike regler om motstrid innen det enkelte dokument og
dokumentgruppe. Dette mangler i utkastet.
Grunnforhold
Plassering av risiko for
grunnforhold har stor økonomisk betydning for partene.
Grunnforholdsbestemmelsen fra NS 8407 er blitt betydelig omarbeidet. I
forslaget til NS 8408 punkt 18.1 utgjør BHs beskrivelse av grunnforholdene
kontraktens «referansegrunnlag». Dette er i tråd med det velkjente prinsippet
om at BH bærer risikoen for opplysningene gitt i konkurransegrunnlaget.
Utkastet gir tydelige føringer om hva referansegrunnlaget skal inneholde,
inkludert bl.a. grunnundersøkelser, for å gi TE informasjon om hvilke
grunnforhold som skal legges til grunn ved tilbudsutarbeidelsen.
Risikoen for
grunnforhold relateres i utkastet tydelig til referansegrunnlaget. Punkt 18.2
fastslår at BH bærer risikoen for «avvik mellom referansegrunnlaget og de
faktiske grunnforholdene, dersom avviket går ut over variasjoner som måtte
påregnes ut fra referansegrunnlaget». Dette representerer en mer konkret
terskel enn det som fremgår av NS 8407.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.