Bilde fra gjennomslaget i Stordalstunnelen i 2014.
Foto: Geir Brekke/Statens vegvesen
Vegvesenet og Kruse Smith i murkrangel - Ferdig E134-tunnel står uåpnet
Stordalstunnelen i Etne kommune sto ferdig i november i fjor. Men uenighet om natursteinsmurene på anlegget mellom entreprenør og byggherre gjør at tunnelen sår stengt.
Det skriver NRK Hordaland i en artikkel på sine nettsider.
Den 1,2 kilometer lange Stordalstunnelen skulle, ifølge artikkelen, bidra til å sikre ordentlig europaveistandard og rassikker vei på strekningen mellom Kyrping og Etne på den sterkt trafikkerte E134 langs Åkrafjorden i Etne kommune.
Arbeidet med den i alt 4,4 kilometer lange traseen, som har en samlet prislapp på 450 millioner kroner, startet i slutten av 2013, med overlevering november 2015.
NRK viser til en uenighet mellom Statens vegvesen og hovedentreprenør Kruse Smith gjør at strekningen foreløpig ikke blir åpnet for trafikk.
– Jeg skjønner godt at folk lengter etter å kjøre på den nye veien. Den ligger jo der, men vi er nødt til å forvisse oss om at murene langs veien er trygge før vi kan åpne, sier avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Olav Finne, til NRK.
Vegvesenet og Kruse Smith skal, ifølge NRK-artikkelen, ha vidt forskjellige syn på konstruksjonen på flere av natursteinsmurene på det nye anlegget.
- Kruse Smith mener vi er ferdig med prosjektet. Vi beklager imidlertid den situasjonen som har oppstått og er i dialog med byggherren om en løsning, sier HR –og kommunikasjonsdirektør Erik Dale i Kruse Smith til Byggeindustrien.
– Det startet med at vi var uenige om utførelsen av murene. Så ble det stilt spørsmål om murene var planlagt på riktig grunnlag. Så lenge vi har slike uavklarte spørsmål, må vi gjøre det som skal til for at alle forhold skal være klarlagt før vi tør å sette trafikk på den nye veien, sier Finne til NRK.