Grete Aspelund i NCC (fra venstre), Jarle Skoglund, Frode Aga og Arve Brekkhus i Byggeindustrien. Foto: Sindre Sverdrup Strand
Podkast: Omsatte for 12,6 milliarder – derfor vurderer NCC salg
Flere entreprenører har enten solgt seg ut eller er på vei ut av asfaltmarkedet. Nå er det NCC Industry som vurderer salg av hele sin industrivirksomhet.
Asfaltbransjen står i en brytningstid. I vår varslet NCC at
de ville gjøre en gjennomgang og vurdere salg av industrivirksomheten i NCC
Industry. Det skjer noen få år etter at Skanska la ned sin asfaltvirksomhet i
Norge.
Peab har også varslet at de vil vurdere salg eller nedlegging av sin
asfaltvirksomhet i Sør-Norge.
I den nyeste episoden av podkasten Byggeplassen forteller sjefen for NCC Industry Grete Aspelund om hvordan selskapet jobber mot et mulig salg av industrivirksomheten.
NCC Industry, der asfalt inngår som en sentral del, har vært gjennom en snuoperasjon de siste
årene. I 2024 omsatte de for 12,6 milliarder i fire land.
I podkasten forteller Aspelund at de har 250 siter i Norden og at virksomhetsgjennomgangen
er krevende.
– Så det tar litt tid. Men vårt fokus underveis, det er
veldig klart, det er business as usual, sier hun uten å ville spekulere i hvem som er potensielle kjøpere.
Men hun er optimist på vegne av selskapet.
– Vi gjør jo dette fra en styrkeposisjon. Vi har hatt veldig
gode resultater de siste to åra. Vi skal fortsette å gjøre det samme som vi gjør i dag, produsere og
levere asfalt og steinmateriale for den veldig solide kundemassen som vi har, også
i framtida, uavhengig av eiermodell eller hvem som er eierne av vår virksomhet,
sier hun.
Men ifølge Aspelund vurderer de ikke å dele opp asfalt og
grus i et fremtidig salg.
– Det er jo en del av de samme tingene, men det er jo to
forskjellige nisjer òg, egentlig. Det er to forskjellige butikker, for å si det
sånn. Men vi ønsker å selge dette som en helhet, sier hun.
Journalist Jarle Skoglund, som som dekker anleggsmarkedet i Byggeindustrien, forteller om en asfaltbransje som er i stor endring.
– Asfaltproduksjon er en veldig kostnadsintensiv bransje som krever store investeringer. En fabrikk i dag koster glatt 40-50 millioner kroner, og det krever store inntekter for å betale ned noe sånt. Samtidig så har jo den høye prisstigningen som har vært de siste årene, ikke blitt kompensert gjennom økte bevilgninger fra oppdragsgiverne. Resultatet er at bestillingene er blitt mindre, og volumet har gått ned, forklarer Skoglund i podkasten.
Du kan høre mer om asfaltmarkedet og hvordan salgsprosessen av NCC Industry går i den nyeste episoden av Byggeplassen.